Voor financiële hulpverlening vanuit het Chevallierfonds is een aanvraag nodig. Een cliënt doet zo’n aanvraag samen met een begeleider, maatschappelijk werker, bewindvoerder of behandelaar. Deze professional zorgt voor een inventarisatie van de financiën van de cliënt en onderzoekt eerst de voorliggende voorzieningen (inclusief spaargeld, bijzondere bijstand en andere meer passende fondsen).
Het fonds is voor situaties waarin anderen niet kunnen helpen. Een bijdrage in inrichtings- en/of verhuiskosten wordt verleend wanneer duidelijk is dat de gemeente niet of alleen via een lening wil helpen. Dat moet blijken uit een afwijzingsbesluit of verklaring van die gemeente.
Welke hulp kunnen wij bieden?
Voorbeelden van hulp die wij kunnen bieden:
- Inrichting van een woning of kamer
- Aanschaf van praktische hulpmiddelen, zoals een fiets of laptop
- Mogelijkheden om te kunnen sporten
- Een cursus of kortdurende studie (een bijdrage aan een meerjarige studie is mogelijk mits de financiering van de rest van de studie is geregeld)
- Een muziekinstrument
- Slaaphulpmiddelen
- Er kan individueel een aanvraag worden ingediend voor een bijdrage om aan een groepsactiviteit te kunnen deelnemen. De bijdrage hiervoor is maximaal €50,- per persoon.
Belangrijk
- Om in aanmerking te kunnen komen mag het inkomen niet hoger zijn dan 120% van de bruto bijstandsnorm.
- Het is noodzakelijk dat het aanvraagformulier volledig wordt ingevuld en dat alle gevraagde bijlagen worden bijgevoegd.
- Een lening wordt niet als voorliggende voorziening gezien. Als de voorliggende voorziening bestaat uit een (gedeeltelijke) lening wordt de aanvraag in behandeling genomen.
- Een cliënt kan eenmaal per 3 jaar een financiële bijdrage krijgen, daarbij geldt een maximumbedrag van € 825,-.
- De vergoeding voor de meeste artikelen is afgestemd op tweedehands normbedragen (bijvoorbeeld €330,- voor een tweedehands fiets).
- Bezit van spaargeld tot maximaal € 1.650,- is geen belemmering voor het ontvangen van een bijdrage van het fonds.
- Wanneer het de verwachting is dat een cliënt een instelling binnen een halfjaar kan verlaten kan gebruikt worden gemaakt van een regeling voor zowel WLZ als WMO cliënten waarbij de cliënt gedurende de laatste vier maanden van het verblijf een lage eigen bijdrage betaalt.
Welke gegevens hebben wij nodig?
Voor de beoordeling van de aanvraag hebben wij de volgende gegevens nodig:
- Naam en adres van cliënt
- Voor welk doel financiële hulp wordt gevraagd en het benodigde bedrag
-
Kopie inkomensgegevens (bankafschriften zijn niet nodig)
-
Kopie schriftelijke afwijzing/toewijzing voorliggende voorziening. Dit mag ook een email zijn van de voorliggende voorziening.
-
Akkoordverklaring van de bewindvoerder (beschikking van de rechtbank over de aangestelde bewindvoerder is niet nodig)
De professional die de aanvraag mede- ondertekent, geeft daarmee aan dat het doel waarvoor hulp wordt gevraagd passend is bij de begeleidings- of behandeldoelen.
Hoe verloopt de aanvraag?
- Professional en cliënt doen samen de aanvraag op de website
- Jullie ontvangen direct een ontvangstbevestiging per mail
- De aanvraag wordt beoordeeld, indien nodig worden er nog vragen gesteld om de aanvraag volledig te maken
- Jullie ontvangen een afwijzing of een toezegging per mail
- Het geld wordt binnen een week na toekenning overgemaakt
De afhandeling duurt maximaal 6 weken. In spoedeisende gevallen kan een versnelde procedure worden aangevraagd.
Het fonds kan achteraf verantwoording vragen over de besteding van het geld.
Welke hulp kunnen wij niet bieden?
Voorbeelden van hulp die wij niet kunnen bieden:
- Vaste lasten, zoals huur en andere woonlasten
- Betaling van schulden
- Verstrekking van leningen of voorschotten
- Medische kosten
- Groepsactiviteiten, binnen binnen GGz Centraal kan hiervoor wel een aanvraag gedaan worden bij Vrienden van GGz Centraal.
Een individuele bijdrage voor deelname aan een groepsactiviteit kan wel worden aangevraagd